Poskytování poradenských služeb

 

Výchovný a kariérový poradce pro 2. stupeň – Mgr. Veronika Sedláčková

Konzultační hodiny každé pondělí od 13:30 do 14:30 (předchozí domluva nutná).

Výchovný poradce pro 1. stupeň  – Mgr. Irena Čeňková

Konzultační hodiny každou středu od 13:30 do 14:15 (předchozí domluva nutná).

  • věnují se výchovným problémům, problematice volby povolání, procesu integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně nadaných žáků, spolupracují s ostatními pedagogy a rodiči žáků.

Školní metodik prevence sociálně patologických jevů – Mgr. Stanislav Vesecký

  • vykonává činnosti metodické, koordinační, informační v oblasti prevence rizikového chování.

Školní speciální pedagog – Mgr. Irena Čeňková, Mgr. Jana Smutná a Mgr. Štěpánka Králová

  • vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou péči.

 

Školní sociální pedagog – Mgr. Michal Nitkulinec (mobil 731 519 764)

Školní sociální pedagog komunikuje s žáky a rodiči a hledá řešení jejich problémů          v rámci jejich možností. Snaží se dovést do konce snahy a záměry učitelů ohledně řešení obtíží u žáků. Zároveň pomáhá rodičům na tyto záměry a snahy učitele reagovat ve spolupráci s dalšími institucemi a odborníky. 

Sociální pedagog se věnuje především výchovným záležitostem, učitelům pomáhá například v případě vysoké míry absencí anebo jiných kázeňských problémů u žáků. Učitelé se díky této podpoře mohou soustředit na výuku. Mnohdy náročné kontaktování a informování rodičů a následné řešení nedostatečné přípravy nebo např. početných absencí u dětí, nevyčerpává pozornost a energii učitelů.  

Sociální pedagog řeší především sociální prostředí žáků, jeho možné negativní dopady na vzdělávání, pravidelnou školní docházku, fungování základních společenských mechanismů v rodině, přítomnost základních sociálních a hygienických návyků žáků. Spolu s rodiči a pedagogy navrhuje podpůrná opatření zaměřená na pomoc a podporu zejména těm žákům, kteří pocházejí z ohrožujícího nebo nepodnětného prostředí. Úzce spolupracuje se školním metodikem prevence, který realizuje a koordinuje aktivity zaměřené na prevenci záškoláctví, závislostí, šikany        a dalších rizikových jevů. Věnuje se výchovným problémům žáků, metodicky podporuje pedagogy. Společně pak zajišťují sociálně-právní ochranu dětí ve spolupráci s dalšími organizacemi.

 

Jak pracuje sociální pedagog

Když sociální pedagog dostane „zakázku“ od třídního učitele, obvykle co nejdříve kontaktuje rodiče a snaží se domluvit si s nimi osobní schůzku. Cílem prvního setkání je rodičům vysvětlit roli sociálního pedagoga a přesvědčit je, že mají v zájmu dítěte       i rodičů se školou spolupracovat. 

Je potřeba nastavit způsob společné komunikace, jasně vymezit pravidla a také důsledky, pokud budou porušována. Ve spolupráci s učitelem a rodinou hledá sociální pedagog způsob, jak situaci žáka vylepšit. Když se na něčem společně domluví, sleduje, jak se daří dohodnuté úkoly plnit, aktivně rodinu kontaktuje a komunikuje s rodiči o aktuální situaci. 

Vedle vyřešení konkrétního problému má působení sociálního pedagoga za cíl podpořit žáka ve zvládání školních povinností a také naučit rodinu převzít odpovědnost za vzdělávání svých dětí, objasnit jim školský systém, jejich povinnosti, na co mají právo, a co je naopak pro školu nepřijatelné. Rodiče by také měli vědět, na koho se ve škole mohou obrátit, pokud se dostanou do svízelné situace, nebo se chtějí vyhnout nepříjemnostem.

 

Most mezi školou a rodinou

Sociální pedagog se snaží být pro žáky a rodiče především partnerem, komunikovat  s nimi a hledat řešení, která jsou v jejich možnostech. Někdy se nelze vyhnout ani komunikaci s Orgánem sociálně-právní ochrany dětí či dokonce s policií. Součástí práce sociálního pedagoga je také spolupráce s neziskovými organizacemi, sociálními pracovníky, zdravotními zařízeními a podobně.

Sociální pedagog má lepší vhled do zázemí žáků, jejich situace a problémů. Nebrání se ani návštěvám u žáka doma. Učitelé pak mohou na základě jeho reflexe zvolit k žákovi vhodnější přístup. Sociální pedagog může rodině poradit v sociálně-právní oblasti nebo například s doučováním. Funguje zde jako podpora učitele, který by sám neměl kapacitu řešit nedostatečnou přípravu či problémové chování žáků.

Díky pozici sociálního pedagoga ve škole roste spokojenost učitelů i rodičů, kterým se dostává potřebné podpory. S tím roste také kvalita výuky a zlepšuje se prostředí ve škole, což je předpokladem pro větší úspěšnost všech žáků.